Recenzie: Micul prinț de Antoine de Saint-Exupéry

Titlu original: Le petit prince
Gen: clasicSFfilosofie
Editura: RaoColecția: Biblioteca opere xx
An apariție: 1943, Număr de pagini: 93
Cărticica mi-a fost oferită spre recenzare de către librăria online Libris, la ei găsiți cărți de beletristică și multe altele, iar la comenzi mai mari de 30 de lei transportul este gratuit :)
„Micul prinț se duse să vadă trandafirii.
-Nu semănați deloc cu trandafirul meu, nu sunteți încă nimic. Nimeni nu v-a îmblânzit și nici voi nu ați îmblânzit pe nimeni. Sunteți la fel cum era vulpea mea. Nu era decât o vulpe asemănătoare cu o sută de mii de alte vulpi. Dar mi-am făcut-o prietenă, iar acum e fără seamăn pe lume.”

Dacă te-aș întreba de Micul prinț mi-ai spune că este o carte pe care ai citit-o în clasa a treia sau acum 20 de ani, în orice caz cu mult timp în urmă, că este o carte pentru copii, evident, despre un băiat micuț și naiv de pe altă planetă și călătoriile sale intergalactice. Și răspunsul tău n-ar putea fi mai greșit decât atât. Desigur, copii mici văd atât prin această carte, dar ar fi tragic ca noi ceilalți să nu încercăm să analizăm ceea ce a vrut autorul să zică printre rânduri.

Nu este fantezia nimănui că autorul a dedicat această carte copiilor și adulților deopotrivă. Încă de la începutul ei, i-o dedică lui Leon Werth, iar unul dintre motivele pentru care face acest lucru este că „acest om pricepe tot, chiar și cărțile pentru copii”. Mi s-a părut intrigant să citesc o lectură atât de specială, deoarece rar găsești o carte bidimensională. Trebuie, de asemenea, să-i dau dreptate profesoarei mele de limba română, pe măsură ce te dezvolți, întelegi altceva din această carte.
Vă sperie imaginea de mai sus? Adulții vor întreba de ce i-ar speria o pălărie. Doar copiii au imaginația necesară de a observa că desenul nu înfățișează de fapt o pălărie, ci un șarpe boa care înghițise un elefant. Pentru că oamenii mari au nevoie mereu de explicații, naratorul realizează și un desen cu interiorul șarpelui boa. Așa începe povestea din Micul prinț.

Motivul pentru care Antoine de Saint-Exupery critică atât de dur adulții e pentru a semnala problemele încă prezente în societatea umană. Suntem atât de obsedați de numere, încât suntem mereu prea ocupați pentru lucrurile esențiale vieții. Nu considerăm important să mirosim o floare, să privim puzderia de stele de pe cer, sau să zâmbim unui prieten. Nu știm să apreciem importanța a ceea ce deținem și vrem mereu ceea ce nu putem obține. Dorim lucruri care nu ne folosesc la nimic, luptăm pentru ele și abia după ce le obținem realizăm cât de inutile sunt de fapt. Toate aceste învățături sunt cuprinse într-un mod miraculos în cartea aceasta mică.
„Iată secretul meu. E foarte simplu: nu poți vedea bine decât cu inima. Esențialul este invizibil pentru ochi.”
Cuvintele sunt de prisos, vă puteți imagina cât de mult am adorat „Micul prinț” din simplul fapt că mi-am achiziționat-o în două ediții. Este o carte atât de importantă, încât sper ca într-o zi să învăț limba franceză pentru a o citi în original. Nu aveți absolut niciun motiv pentru care să nu o cumpărați și să o aveți în bibliotecă. Aici de exemplu, este 4 lei. Nu aveți nicio scuză pentru care să nu o citiți, este o carte atât de mică încât nu are nici 100 de pagini, cu tot cu imagini, și vă va răpi o oră din viață lecturarea ei. O oră după care veți vedea toate lucrurile altfel.