Recenzie: „Aleasa Dragonului” de Naomi Novik

Titlu original: Uprooted
Gen: YA, fantasy, horror, repovestire
Editura: Nemira
Număr de pagini: 442

„Nu vreau mai mult sens, am țipat eu, înlăturând tăcerea din încăpere. Nu dacă asta înseamnă să te oprești din a iubi pe cineva. Ce e asta pe lângă persoanele la care merită să ții?
Aleasa Dragonului este un must read pentru fanii seriei Harry Potter și Cartea Pierdută a vrăjitoarelor, reușind să îmbine basme vechi de sute de ani, cum ar fi „Rapunzel”, „Frumoasa și bestia” și „Baba Yaga” și să le transforme în ceva cu totul nou, cu ajutorul a puțină magie și multă creativitate.

La prima vedere, titlul „Aleasa Dragonului” poate părea înfricoșător. Ce poate face un dragon cu aleasa lui în afară de a o tortura și a o lăsa să moară în chinuri groaznice înainte de a o devora? Dar, dacă ne uităm mai atent, vom observa că dragonul este scris cu literă mare, deoarece nu este nimic mai mult decât numele temutului vrăjitor care apăra Valea de prezența malefică a Codrului. Deși, Dragonul însuși este o ființă la fel de obscură precum creatura mitică cu care își împărtășește numele și are un preț îngrozitor pentru protecția firavă pe care o oferă oamenilor, să i se dea o dată la 10 ani o fată la alegere, pe care să o țină captivă în turnul său.

Doar un localnic nebun sau disperat s-ar aventura în Codru, sau un călător cu mult prea mult ghinion. Acolo, copacii au ochi, suflet și brațe, tot ce le trebuie pentru a te ucide. Nimeni care a intrat în Codru nu a mai ieșit vreodată același de acolo, nici unul nu a rămas suficient de sănătos mintal pentru a povesti. Odată ce intri în ghearele lui, există două variante, să rămâi captiv într-un Copac-inimă, fără posibilitatea de a te mai mișca vreodată, lucru mult mai oribil decât moartea sau să te întorci posedat în satul tău natal, să te comporți atât de normal încât nimeni să nu-și dea seama că e ceva în neregulă cu tine, ca mai apoi să comiți crime înfiorătoare în numele Codrului.

Agnieszka nu a îndrăznit niciodată să spere că ar putea fi aleasa Dragonului; toate calitățile ei erau pale în comparație cu cele ale frumoasei, grațioasei și curajoasei Kasia. În ciuda credinței tuturor oamenilor din Vale, Dragonul face o alegere bizară, pe Agnieszka, care ne dă șansa de a vizualiza transformarea ei dintr-o fetiță neîndemânatică, într-un personaj feminin de o putere senzațională.

Nu știu dacă Sindromul Stockholm joacă sau nu un rol aici, dar Nieshka începe să înfiripe sentimente pentru „stăpânul” ei, care, desigur, vor fi reciproce. Astfel, cei doi își vor salva de nenumărate ori viețile lor și ale persoanelor pe care le protejează, cu puțin noroc, vor schimba soarta întregii văi, în bine sau rău, rămâne să descoperiți voi.

Cum spuneam, romanul împrumută unele elemente din basme mult mai vechi, deci unele secvenție din poveste o să vi se pară familiare. Agnieszka este ținută captivă într-un turn (la fel ca în Rapunzel) de către o persoană înfricoșătoare: cel mai temut vrăjitor din ținut (echivalentul bestiei din Frumoasa și Bestia), care are o bibliotecă enorm de mare (precum bestia), iar magia joacă un rol extrem de important (ca în majoritatea poveștilor fraților Grimm).

Înainte să citesc Vassa și Noaptea, am vrut să văd cum este și povestea din care a fost inspirată, mai exact Vasalisa cea frumoasă. Nu e un basm extrem de cunoscut la noi, deoarece aparține folclorului rusesc, dar, aici am avut plăcerea de a întâlni un personaj fascinant și anume Baba Yaga. Baba Yaga, este echivalentul vrăjitoarei Yaga din cartea noastră, descrisă ca o strămoașă a magiei oculte, singura pe care o putea folosea Angiezska. În basmul originial, se spune că Baba Yaga trăiește în inima pădurii și e deseori descrisă ca fiind o vrăjitoare malefică, deci e foarte probabil ca asta să o fi inspirat pe Naomi Novik în a crea un Codru rău-făcător.

Povestea m-a ținut cu sufletul la gură de la început și până la sfârșit. Dacă o veți citi, veți observa și voi că unele secvențe sunt atât de palpitante, că te fac să închizi cartea pentru câteva momente ca să procesezi ceea ce tocmai ai citit și să te pregătești emoțional pentru ceea ce urmează.

Deseori înspăimântătoare, în permanență fascinantă, „Aleasa Dragonului” va reuși să impresioneze chiar și cei mai pretențioși cititori de fantasy și va intra cu ușurință în lista lecturilor lor preferate. Nu i-am acordat toate steluțele deoarece este o lectură care nu se citește tocmai ușor, sunt pagini întregi fără urmă de dialog, și pentru un cititor mai leneș ca mine asta a fost un pic o corvoadă, deși recunosc faptul că nu e un defect real al cărții.

Abonați-vă la canalul meu de youtube pentru a urmări toate trailerele cu cărți traduse în română :)